India

India

dinsdag 22 maart 2011

Mist Apple de boot in India?

Amsterdam – Gadgetfans in 25 landen  kunnen de iPad2, Apple’s nieuwste hebbeding,  gewoon  aanstaande vrijdag  aanschaffen. Geruchten over vertragingen worden door Apple van tafel geveegd en wereldwijd kunnen fans deze week ervaren hoe dun, licht en snel die nieuwste iPad daadwerkelijk is. Behalve in India, daar zullen ze er waarschijnlijk nog lang op moeten wachten.
Nederland is één van de gelukkige landen, net als buurlanden Duitsland en België. Aziatische markten als Hong Kong, Singapore en Korea zijn in april aan de beurt maar over India, de derde economie van Azie, rept Apple met geen woord. Daar ligt de inmiddels gedateerde iPad sinds eind januari in de winkels, precies 30 dagen voor Steve Jobs de komst van iPad2 wereldkundig maakte. Zo verliep ook de introductie van de iPod en de iPhone, beiden betraden de Indiase markt  toen de rest van de wereld al weer toe was aan een nieuw model.  
Ze zijn het gewend, de Indiase gadgetfreaks, maar daarom niet minder teleurgesteld. Een Indiase blogger richt zich rechtstreeks tot Apple’s CEO Steve Jobs: “Beste Steve, ik ben geen Apple fan, en zal dat dankzij u nooit worden. U behandelt mij als een derderangs consument en gebruikt India als dumpplaats voor gedateerde technologie.”  Ook op Twitter reageren Indiërs: “Meneer Jobs, waarom negeert u India altijd?” en “de iPad2 is een eerste levensbehoefte en ik heb er NU één nodig, niet wanneer ie naar India komt.”
Hoe kan het dat India wordt overgeslagen? Het land puilt uit van de jonge welgestelde professionals die graag met de nieuwste gadgets gezien willen worden. De Indiase middenklasse wordt geschat op zo’n 50 miljoen mensen en het land kent de snelst groeiende mobiele markt met 730 miljoen geregistreerde mobieltjes in omloop. Daar zijn heel wat iPads te slijten zou je denken. De eerste tien dagen werden er 15.000 verkocht, niet veel maar dat kan natuurlijk een gevolg zijn van de late introductie. De echte fans hadden al een iPad op de kop getikt in een ander land of via sites als eBay.
Wat mee zou kunnen spelen is dat het 3G netwerk niet goed functioneert in India, slechts twee telecom bedrijven bieden het aan en ook draadloos internet is niet volop aanwezig. Toch zien andere tablet aanbieders wel potentie in India. In november lanceerde Samsung wereldwijd haar Galaxy tablet en sloeg India niet over. Het concern verwacht dat er dit jaar 1 miljoen tablets in India worden verkocht.
Op de Indiase Apple site wordt de iPad2 wel getoond, maar kopen kan je ‘m voorlopig dus niet. Gelukkig wordt India niet door alle Amerikanen genegeerd. Meesterbelegger Warren Buffet bezoekt momenteel IT-hub Bangalore en kijkt daar serieus naar investeringsmogelijkheden. India is volgens Buffet al lang geen opkomende markt meer maar een zeer grote markt. “India is een logische plek om rond te kijken, dus ik hoop hier wat geld te kunnen investeren” laat hij Reuters vandaag weten. Steve Jobs hult zich vooralsnog in stilzwijgen en wanneer de Indiërs in hun eigen land een iPad2 kunnen aanschaffen blijft een grote vraag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten